آیا ریویان R1S 2024 ارزش 30 هزار دلار بیشتر از کیا EV9 2024 را دارد؟

مقایسه ریویان R1S با کیا EV9 2024

در حالی که شاسی بلندهای سه ردیفه در دسته خودروهای پرفروش و رقابتی قرار دارند، تعداد کمی از این مدل ها با سیستم تمام الکتریکی عرضه می شوند. بیشتر این خودروها به جای ظاهر جعبه ای سنتی، به شکل تخم مرغی طراحی شده اند. ما اخیراً یکی از شاسی بلندهای جعبه ای الکتریکی، یعنی کیا EV9 2024، را خریداری کردیم و به زودی فرصتی برای تست رانندگی با ریویان R1S 2024، که یکی دیگر از شاسی بلندهای الکتریکی جعبه ای است، به دست آوردیم. با توجه به این که قیمت ریویان تقریباً 30 هزار دلار بیشتر از EV9 بود، تصمیم گرفتیم بررسی کنیم آیا این تفاوت قیمت ارزشش را دارد یا خیر.

مایک هنلی، سردبیر ارشد تست جاده، و من این دو خودرو را به طور کامل آزمایش کردیم تا شباهت ها و تفاوت های آن ها را پیدا کنیم. از این تجربه، نکات بسیاری درباره عملکرد این خودروها به دست آوردیم.

اگر به دنبال یک شاسی بلند الکتریکی جعبه ای با سه ردیف صندلی هستید، تصمیم شما بستگی به نیازها و اولویت های شما دارد. آیا برد خودرو برایتان اهمیت دارد؟ یا شاید قیمت یا ظاهر؟ ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید نظر ما در مورد هر دو شاسی بلند چیست و آیا ریویان R1S ارزش هزینه اضافی در مقایسه با کیا EV9 را دارد یا خیر.

کیا EV9 2024 – مدل Land

  • قیمت تست شده: 74,305 دلار
  • قدرت: 379 اسب بخار، 443 پوند-فوت گشتاور
  • برد تخمینی توسط EPA: 280 مایل
  • ظرفیت نشستن: 6 نفر
  • فضای بار پشت ردیف دوم: 23.4 فوت مکعب
  • فضای بار پشت ردیف سوم: 10.4 فوت مکعب
  • فضای بار جلو (Frunk): 0.7 فوت مکعب

نکات مثبت کیا EV9 2024

  • عملکرد مناسب: با وجود اینکه قدرت و گشتاور کیا EV9 نسبت به ریویان کمتر است، همچنان شتاب بالایی دارد و به راحتی می توان با آن سبقت گرفت یا به جریان ترافیک پیوست. تغییر حالت های رانندگی نیز تاثیر ملموسی روی واکنش پذیری و قدرت خودرو دارد.
  • فضای داخلی بزرگ: ابعاد بیرونی ریویان بزرگتر است، اما فضای داخلی کیا EV9 ارجحیت دارد. راحتی صندلی های ردیف اول تقریباً یکسان است، اما کیا در راحتی صندلی های ردیف دوم و سوم برتری دارد. صندلی های کاپیتانی ردیف دوم کیا نیز امکان دسترسی آسان به ردیف سوم را فراهم می کنند، بدون اینکه نیاز به جابجایی صندلی ها باشد. صندلی های ردیف سوم نیز راحت تر بوده و دارای پورت های شارژ USB-C و فضای پای مناسب هستند.
  • فضای ذخیره سازی داخلی: اگرچه طراحی کابین کیا و ریویان مشابه است، کیا در فضای ذخیره سازی عقب از ردیف اول برتری دارد. کنسول مرکزی متحرک و محفظه ذخیره سازی کیا به عنوان یک سطل زباله جاده ای عالی عمل می کند. همچنین، هرچند ویژگی های منحصر به فردی مانند چراغ قوه درب دار ریویان و اسپیکر بلوتوثی قابل حمل جذاب هستند، هیچ چیز بهتر از سطل زباله داخلی برای خانواده ها نیست.
  • فناوری های کارآمد: سیستم های اطلاعات سرگرمی هر دو خودرو به راحتی استفاده می شوند و گرافیک های واضحی دارند، اما کیا کمی شهودی تر است و از قابلیت اتصال بی سیم Apple CarPlay و Android Auto بهره می برد، چیزی که در ریویان وجود ندارد. همچنین، وجود کنترل های فیزیکی در کیا و سیستم دوربین نقطه کور پیشرفته اش، یک مزیت بزرگ محسوب می شود.
  • سواری نسبتاً نرم: کیا EV9 دارای سیستم تعلیق ثابت سنتی است که سواری نرم تری نسبت به تعلیق بادی ریویان ارائه می دهد. ضربات نیز کمتر احساس می شوند، هرچند کنترل بدنه و پایداری در سرعت های بالا بهبودهایی نیاز دارند.

نکات منفی کیا EV9 2024

  • طراحی داخلی کسل کننده: اگرچه فضای داخلی کیا از نظر عملکرد برتری دارد، اما طراحی آن کسل کننده است، به ویژه در رنگ خاکستری. ظاهر داخلی جذابیت بصری چندانی ندارد و با وجود کیفیت ساخت و مواد عالی، فضای داخلی کیا EV9 حس یک خودروی با قیمت بالای 74 هزار دلار را نمی دهد.
  • iPedal (پدال رانندگی با یک پا): هر دو خودرو دارای حالت رانندگی با یک پدال هستند، اما در کیا این تجربه همیشه اطمینان بخش نیست و در توقف کامل ممکن است نیاز به استفاده از پدال ترمز باشد. همچنین، این حالت هر بار که خودرو را روشن می کنید باید مجدداً فعال شود که آزاردهنده است.
  • فضای فرانک کوچک: فضای صندوق جلو کیا، که به عنوان “فرانک frunk” شناخته می شود، بسیار کوچک است. طبق اندازه گیری ها، این فضا فقط 0.7 فوت مکعب است و به سختی می توان چیزی بیشتر از تجهیزات شارژ موبایل در آن قرار داد.
  • دید محدود: دید رو به جلو مشکلی ندارد، اما ستون های B در کیا EV9 بزرگ هستند و می توانند دید جانبی، به خصوص در سمت راننده را محدود کنند.

ریویان R1S مدل 2024 با باتری مکس و دو موتور قدرتمند

  • قیمت تست شده (با هزینه حمل): ۱۰۲,۵۵۰ دلار
  • قدرت: ۶۶۵ اسب بخار، ۸۲۹ پوند فوت گشتاور
  • برد تخمینی EPA: ۴۰۰ مایل
  • ظرفیت صندلی: ۷ نفر
  • فضای بار پشت ردیف دوم: ۲۵.۷ فوت مکعب
  • فضای بار پشت ردیف سوم: ۱۲.۶ فوت مکعب
  • فضای بار صندوق جلو (Frunk): ۶.۰ فوت مکعب

نکات مثبت ریویان R1S

  • قدرت بیشتر: ریویان R1S از نظر قدرت بیشتر از کیا است و این برتری در رانندگی داخل شهر و جاده های بزرگراهی محسوس است. هرچند انتظار می رفت تفاوت بیشتری احساس شود با توجه به اختلاف زیاد در قدرت، اما این تفاوت وجود دارد. همچنین، انتظار می رفت تفاوت بین حالت های رانندگی All Purpose و Sport بیشتر مشخص باشد، اما تفاوت چندانی حس نمی شود.
  • حالت رانندگی با یک پدال بهتر: R1S در حالت رانندگی با یک پدال مزیت چشم گیری دارد. این حالت بسیار شهودی است و اعتماد بیشتری به راننده می دهد. برخلاف کیا، این حالت در ریویان به یاد می ماند و با هر بار روشن کردن خودرو نیازی به فعال سازی مجدد نیست.
  • کنترل بدنه: سیستم تعلیق بادی ریویان به خوبی کنترل بدنه را در برابر دست اندازها حفظ می کند؛ این سیستم قابل مقایسه با Range Rover است. همچنین، بازخورد فرمان ریویان بهتر از کیا است و باعث می شود R1S نسبت به کیا EV9 چابک تر احساس شود.
  • راحتی صندلی ها و احساس فضای بیشتر: با وجود اینکه ریویان فضای بیشتری ندارد، اما صندلی های آن، به خصوص صندلی های جلو، راحت تر از کیا هستند و برای سفرهای طولانی مناسب تر به نظر می رسند. همچنین، دید عالی به بیرون و سقف شیشه ای بزرگ باعث می شود کابین فضای بازتری داشته باشد.
  • فرونک کاربردی: فضای صندوق جلوی R1S بسیار کاربردی است و امکان حمل بارهای بزرگ تر را فراهم می کند.
  • صفحه نمایش هوشمند: با اینکه دوست داشتیم کنترل های فیزیکی بیشتری برای ویژگی های پرکاربرد وجود داشته باشد، باید اعتراف کنیم که صفحه نمایش لمسی R1S بسیار کاربرپسند است، پاسخگویی سریع و گرافیک واضح دارد. همین ویژگی ها را می توان برای صفحه نمایش دیجیتال داشبورد نیز گفت.

نکات منفی ریویان R1S

  • سواری سخت و ناراحت کننده: علی رغم کنترل خوب بدنه در ریویان R1S، سختی ضربات وارد شده از تایرها بسیار زیاد است. حتی در نرم ترین حالت سیستم تعلیق بادی، ضربه ها و ناهمواری های جاده شوک هایی به کابین وارد می کنند. فشار باد تایرها که ریویان توصیه کرده ۴۸ پوند بر اینچ مربع باشد، احتمالاً باعث تشدید این مشکل شده است. در حالت رانندگی Sport، ارتفاع خودرو کاهش پیدا می کند و ضربات متوالی می توانند حرکت های ناخوشایندی در بدنه ایجاد کنند که باعث نارضایتی می شود. به همین دلیل، ما اغلب سیستم تعلیق را در نرم ترین حالت تنظیم کردیم، بدون توجه به حالت رانندگی.
  • کیفیت داخل کابین به اندازه قیمت خودرو نیست: گرچه طراحی داخلی ریویان جذاب به نظر می رسد و استفاده از الگوهای جذاب و چوب واقعی ارزشمند است، کیفیت کلی مواد و ساخت در حد خودروهای شش رقمی نیست. ما متوجه صداهای جیرجیر و خم شدن قطعات داخلی شدیم که حتی در خودرویی با نصف قیمت این خودرو هم قابل قبول نیست. البته انتظار می رود که ریویان در آینده بهتر شود، اما از بین این دو SUV، خودرویی که تقریباً قیمت یک هوندا آکورد کمتر از دیگری دارد، از لحاظ کیفیت داخلی برتر است.
  • کنترل های پیچیده و گیج کننده: مشخص است که ریویان از تسلا برای طراحی کنترل های R1S الهام گرفته است. تنظیم آینه های بغل و موقعیت فرمان یک فرآیند دشوار است و می تواند به طرز غیرضروری زمان بر باشد. همچنین کنترل های لمسی برای تنظیم دریچه های تهویه هوا بیش از حد پیچیده و غیرضروری هستند. کنترل های فیزیکی همچنان بهترین روش برای استفاده از امکانات خودرو به شمار می روند.
  • ماشین گلخانه ای: پنل شیشه ای سقف خودرو گرچه حس فضای بازتری به کابین می دهد، اما فاقد سایه بان است و در نتیجه فضای داخل خودرو خیلی کم سایه است. این پنل شیشه ای نیز باز نمی شود. وجود یک راه حل برای جلوگیری از تابش نور خورشید بسیار مفید خواهد بود که البته قرار است در مدل 2025 R1S اضافه شود.

آیا R1S ارزش این مبلغ اضافه را دارد؟

ما به سختی می توانیم توجیهی برای اختلاف قیمت بیش از ۲۸,۰۰۰ دلاری این R1S پیدا کنیم. بله، این خودرو سریع تر است؛ بله، دامنه حرکتی بیشتری دارد، اما هیچ یک از این ویژگی ها به تنهایی آن اختلاف قیمت ۲۸,۰۰۰ دلاری را برای ما توجیه نمی کنند. دیگر مزایا مانند دسترسی ریویان به شبکه شارژرهای تسلا نیز ممکن است در آینده به دلیل تغییرات اخیر در بخش شارژ تسلا به اندازه کنونی مهم نباشند. همچنین، اگرچه ریویان ظاهری محکم تر و آماده تر برای آفرود دارد، اما ما اکنون بیشتر به پیامدهای احتمالی استفاده از یک SUV گران قیمت در مسیرهای خارج از جاده آگاهیم.

اما چیزی که نمی توانیم اندازه گیری کنیم، اعتبار و جایگاه برند است. ریویان به نظر می رسد جایگاه ویژه ای بین افرادی که خود را پذیرای فناوری های جدید می دانند، کسب کرده است و علی رغم مشکلات مالی اخیر، همچنان در موقعیت خوبی برای جذب مشتریان تسلا با نگرش محیط زیستی و ماجراجویانه اش قرار دارد. آیا اینکه به پارکبان بگویید ماشین ریویان تان را آماده کند به جای خودروی کیا، برای شما به اندازه اختلاف قیمت می ارزد؟ شاید برای شما چنین باشد.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که نسخه های دیگر و مقرون به صرفه تری از R1S وجود دارند که به قیمت خودروی EV9 ما نزدیک تر هستند. در واقع، شما می توانید نسخه دو موتوره استاندارد R1S مدل 2025 را با قدرت 533 اسب بخار و برد 270 مایل با قیمت ۷۷,۹۰۰ دلار قبل از هزینه حمل دریافت کنید.

آیا کیا EV9 به قیمت ۷۴,۳۰۵ دلار می ارزد؟

نه کاملاً! کیا EV9 سواری راحت تر و آرام تری نسبت به ریویان دارد و وظایف حمل ونقل خانوادگی را بهتر انجام می دهد، اما تجربه کلی آن بسیار شبیه به کیا تلوراید است. خودروی سه ردیفه تلوراید با قیمتی در حدود ۵۵,۰۰۰ دلار به بالاترین نسخه خود می رسد، که به نظر می رسد جایی است که EV9 هم باید قیمت گذاری شود. البته، قیمت برچسبی EV9 همان چیزی نیست که ما برای آن پرداخت کردیم؛ این خودرو در سایت Cars.com با قیمت ۶۶,۲۹۷ دلار لیست شده بود، که بیشتر با کیفیت داخلی و تجربه کلی EV9 همخوانی دارد، هرچند هنوز هم به میزان قابل توجهی بیشتر از کیا تلوراید است.

چه چیزی یاد گرفتیم؟

ما آموختیم که خریدارانی که به یکی از این SUV ها فکر می کنند، باید واقعاً نگاهی به دیگری بیاندازند، به ویژه خریداران ریویان. این دو SUV احساس متفاوتی دارند — ریویان بیشتر حس یک خودرو کامیونی دارد، در حالی که EV9 بیشتر شبیه به یک کراس اور است — اما EV9 بسیار رقابتی تر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم. اگرچه EV9 همه چیز را بهتر از ریویان انجام نمی دهد، اما از اینکه کیا را به عنوان یکی از خودروهای آزمایشی بلندمدت خود داریم، خوشحالیم.

منابع:

Is the 2024 Rivian R1S Worth Almost $30,000 More Than Our 2024 Kia EV9?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *