اگر تصمیم گرفتهاید خودروی الکتریکی بخرید، حالا تنوع بیشتری نسبت به گذشته دارید؛ به طوری که انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۰۰ مدل خودروی ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ در بازار عرضه شوند. در مقایسه با خودروهای بنزینی، هنگام خرید خودروی الکتریکی باید عواملی مانند میزان پیمایش خودرو با یک بار شارژ (رنج پیمایش) و نحوه شارژ آن را در نظر بگیرید.
همچنین ممکن است نیاز به تغییراتی در منزل برای پشتیبانی از ایستگاه شارژ خودروی الکتریکی داشته باشید. علاوه بر این، مدتزمان لازم برای شارژ و محلهای عمومی شارژ از جمله نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین، تواناییهای شارژ خودروهای الکتریکی با یکدیگر متفاوت است.
نکات کلیدی برای خرید خودروی الکتریکی
- میزان پیمایش: نیازهای روزانه و مسافتهای طولانی را در نظر بگیرید.
- گزینههای شارژ: امکان نصب شارژر خانگی و دسترسی به ایستگاههای شارژ عمومی را ارزیابی کنید.
- زمان شارژ: خودروها در سرعت شارژ متفاوت هستند.
- هزینه: برخی از خودروهای الکتریکی گران هستند، اما مشوقها میتوانند هزینههای اولیه را کاهش دهند.
انتخابهای برتر وبسایت autotoday.irبرای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴
هیوندای Ioniq 5 مدل ۲۰۲۴ برای دومین سال متوالی، جایزه بهترین خودروی الکتریکی سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داد. این جایزه بر اساس عملکرد کلی Ioniq 5 اهدا شده است؛ با این حال، به دلیل تنوع زیاد خودروهای الکتریکی در بازار، تصمیم گرفتیم انتخابهای برتر خود را برای چند دستهبندی خاص از خودروها نیز معرفی کنیم؛ از جمله خودروهای SUV دو ردیفه و سه ردیفه، خودروهای سواری و خودروهای لوکس.
همچنین، یک انتخاب برتر از نظر ارزش را معرفی کردیم که تنها بر اساس کمترین قیمت نیست، اگرچه این موضوع هم اهمیت زیادی دارد و در جای دیگری به آن پرداختهایم. در ادامه میتوانید انتخابهای برتر ما در خودروهای الکتریکی را مشاهده کنید..
2. خودروی الکتریکی دو ردیفه SUV — هیوندای Ioniq 5 مدل ۲۰۲۵
هیوندای Ioniq 5 برای دومین سال متوالی عنوان بهترین خودروی الکتریکی را کسب کرده است و ویژگیهای برجستهای دارد:
- کابین راحت: دید طبیعی، کنترلهای آسان و صندلیهای جادار از ویژگیهای کابین آن است.
- شارژ سریع: سیستم شارژ ۸۰۰ ولت امکان شارژ سریع DC را در جاده فراهم میکند.
- بهروزرسانیهای مدل ۲۰۲۵: شامل برفپاککن عقب و کنترلهای فیزیکی برای گرمکن و سردکن صندلیها و فرمان است.
- سازگاری با شارژرهای تسلا: از طریق پورت North American Charging Standard، امکان دسترسی به شبکه شارژ سریع تسلا (سوپرشارژر) را فراهم میکند.
3. خودروی الکتریکی سه ردیفه SUV — کیا EV9 مدل ۲۰۲۵
از آنجا که تعداد خودروهای الکتریکی سه ردیفه در بازار کم است، شاید به نظر برسد که کیا EV9 تنها به دلیل نبود رقیب برنده شده است. در حال حاضر، تنها چند مدل لوکس در این کلاس موجود است (مانند مرسدس EQS SUV و ریویان R1S) و هیچ رقیب دیگری از برندهای عمومی برای EV9 وجود ندارد، اگرچه به زودی مدلهای بیشتری به بازار خواهند آمد — از جمله ون ID. Buzz 2025 فولکسواگن که در راه است و هیوندای نیز قرار است تا پایان امسال یک خودروی سه ردیفه Ioniq را بر اساس کانسپت Seven معرفی کند.
با اینکه EV9 در حال حاضر تقریباً در کلاسی منحصربهفرد قرار دارد، اما همچنان خودرویی برجسته به شمار میآید. این خودرو نه تنها یک SUV سه ردیفه عالی است، بلکه به عنوان یک خودروی الکتریکی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. ما در اوایل سال ۲۰۲۴ یک دستگاه EV9 را برای آزمایش بلندمدت خریداری کردیم و این خودرو در تستهای مختلف، از جمله فضای بار، سازگاری با صندلی کودک و کارایی ردیف سوم سرنشینان، ما را تحت تأثیر قرار داد. حتی این خودرو را در مقایسهای مستقیم با ریویان R1S قرار دادیم و EV9 با وجود اینکه حدود ۳۰ هزار دلار ارزانتر بود، موفق به پیروزی شد. اولین تست ما از قابلیت یدککشی EV9 چندان درخشان نبود، اما همچنان میتواند تا ۵۰۰۰ پوند را به شرط تجهیز مناسب یدک بکشد.
مانند هر خودروی سه ردیفه خوب، EV9 در حملونقل روزمره سرنشینان بینقص عمل میکند. این خودرو از نظر اندازه تقریباً مشابه SUV سه ردیفه بنزینی کیا تلوراید است و با طراحی جعبهای سنتی، فضای گستردهای برای سرنشینان و بار فراهم میکند. ویژگیهای متفکرانهای برای راحتی و محفظههای کوچک ذخیرهسازی در سراسر خودرو تعبیه شده و چیدمان کنترلها به طور کلی ساده و استاندارد است — به ویژه در مقایسه با برخی خودروهای الکتریکی دیگر که بیشتر به طراحی خاص توجه دارند تا ارگونومی. برد پیمایش EV9 رقابتی است و هم از نظر شتاب و هم مدت زمان شارژ سریع عمل میکند. در شرایط بهینه، معماری شارژ ۸۰۰ ولتی کیا امکان شارژ سریع DC را فراهم میکند و میتواند در کمتر از ۲۵ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد شارژ برسد. با قابلیت چهارچرخ محرک، EV9 دارای قدرت ۳۷۹ اسب بخار و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت در ۵ ثانیه است.
EV9 جایگاه برتر را در میان خودروهای الکتریکی سه ردیفه از آن خود کرده، زیرا خودرویی است با عملکرد عالی که تقریباً تمام نیازهایی را که از یک SUV سه ردیفه خوب انتظار میرود، برآورده میکند.
4. خودروی الکتریکی — هیوندای Ioniq 6 مدل ۲۰۲۵
هیوندای Ioniq 6 با طراحی بیرونی آیرودینامیک و فضای داخلی مینیمالیستی، ظاهری متفاوت از بسیاری خودروهای دیگر، چه الکتریکی و چه بنزینی، دارد. با اینکه طراحی Ioniq 6 منحصر به فرد است، تجربه رانندگی و کنترلهای کاربری آن نسبتاً معمولی است و این ویژگی، آن را به انتخابی مناسب برای کسانی که قصد دارند از خودروی بنزینی به خودروی الکتریکی روی آورند، تبدیل کرده است.
اگر به دلیل بهرهوری بالای انرژی به خودروی الکتریکی علاقهمند هستید، Ioniq 6 گزینهای ایدهآل است. بر اساس تخمین EPA، این خودرو با بهرهوری ترکیبی معادل ۱۳۵ مایل در هر گالن (mpg) یکی از کارآمدترین خودروهای الکتریکی جدید محسوب میشود. این یعنی شما با هر بار شارژ از باتری استاندارد ۵۳ کیلووات ساعتی یا باتری انتخابی ۷۷.۴ کیلووات ساعتی، مسافت بیشتری را طی میکنید. باتری بزرگتر آن، امکان پیمایش تا ۳۴۲ مایل را با شارژ کامل فراهم میکند. به علاوه، با معماری ۸۰۰ ولتی استاندارد، هیوندای اعلام کرده که Ioniq 6 میتواند در شرایط ایدهآل در مدت زمان ۱۸ دقیقه به شارژ سریع DC برسد.
اگرچه فضای سر در صندلیهای عقب کمی محدود است، اما کابین Ioniq 6 بهطور کلی راحت و جادار بوده و بیشتر کنترلها به قدری ساده و آشنا هستند که نیاز به رجوع به دفترچه راهنما ندارید. Ioniq 6 از نظر قیمت هم مقرونبهصرفه است؛ تریم SE با برد بلند این خودرو به عنوان بهترین خودروی الکتریکی از نظر ارزش شناخته شده که یکی دیگر از دلایلی است که این خودرو را به انتخاب برتر خودروی الکتریکی سال ۲۰۲۵ تبدیل کرده است.
5. خودروی الکتریکی لوکس — لوسید ایر 2025
برای تغییر یک الگو، گاهی نیاز به دیدگاه تازهای از یک شرکت جدید دارید که تجربهای در ساخت خودرو نداشته باشد. به همین دلیل لوسید ایر به عنوان انتخاب برتر ما در دسته خودروی الکتریکی لوکس قرار گرفته است. لوسید ایر یک شاهکار تکنولوژیکی در زمینه بهینهسازی، بهرهوری و مینیمالیسم است که در طراحیای خیرهکننده به شکل یک فضاپیما به کار رفته است. کابین این خودرو بسیار شیک، راحت، پیچیده و کاربرپسند است. مهندسی خلاقانه آن، خودروی مرسدس EQS را به چالش کشیده و ویژگیهای لوکس آن در مقابل تسلا مدل S خودنمایی میکند. همچنین، قیمت پایه جدید و پایینتر آن موجب شده که با قیمت مشابه جنسیس G80 الکتریکی عرضه شود.
همه چیز از مهندسی آن شروع میشود. موتورهای این خودرو با چگالی بالا، کوچک و سبک هستند (به اندازهای که میتوانند در یک چمدان کوچک قرار بگیرند)، ولی همچنان از قدرت زیادی برخوردارند. سه نسخه موجود است: نسخه تکموتوره با دیفرانسیل عقب، مدل دو موتوره با چهارچرخ محرک، و نسخه بسیار پرقدرت سه موتوره با دو موتور در عقب و یک موتور در جلو. از آنجایی که لوسید بر بهرهوری تاکید دارد، باتریها نیز کوچکتر و سبکتر طراحی شدهاند و ظرفیت آنها از 88 تا 118 کیلووات ساعت متغیر است. این خودرو میتواند با یک بار شارژ تا 512 مایل (حدود 823 کیلومتر) طی کند که این میزان بیشترین برد ممکن در بین خودروهای الکتریکی است.
تعلیق الکترونیکی آن تعادلی شگفتانگیز در سواری و هندلینگ فراهم میکند، و حس فرماندهی و بازخورد رانندگی آن بسیار عالی است. اما ویژگیهایی که واقعاً در لوسید ایر متمایز هستند، طراحی داخلی با فضای بزرگ و هوشمندانه برای سرنشینان و محفظه بار، کیفیت مواد، الکترونیک پیشرفته داخلی، و دقت مونتاژ هستند. با تریم جدید Pure و قیمت پایینتر، لوسید ایر به طیف وسیعتری از خریداران دسترسی پیدا کرده و ما را قانع کرده که این سدان لوکس فوقالعاده، به عنوان بهترین خودروی الکتریکی لوکس سال شایسته است.
چه مقدار بُرد نیاز دارید؟
اینکه دقیقاً چقدر بُرد نیاز دارید به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است به اندازهای که فکر میکنید نیاز نداشته باشید یا حتی به برد بیشتری نیاز داشته باشید. در حالت ایدهآل، خانه شما نقش “پمپ بنزین” را ایفا میکند و هر شب خودرو را شارژ میکنید تا روز بعد را با بُرد شارژشده شروع کنید. دادههای اخیر نشان میدهد که راننده بهطور متوسط روزانه حدود ۴۰ مایل رانندگی میکند؛ بنابراین، بدون تغییر زیادی در عادات رانندگی روزانه، نیاز به بُرد زیادی نخواهید داشت، خصوصاً با توجه به اینکه اکنون بیشتر خودروهای الکتریکی حداقل ۳۰۰ مایل بُرد تخمینی توسط EPA دارند.
در سال ۲۰۲۴، خودروی Mini Cooper SE Hardtop با بُرد ۱۱۴ مایل و قیمت ۳۱,۸۹۵ دلار (با احتساب هزینه مقصد) کمترین بُرد تخمینزدهشده را دارد، و خودروی Lucid Air Grand Touring با بُرد ۵۱۶ مایل و قیمت ۱۱۱,۴۰۰ دلار بیشترین بُرد را ارائه میدهد. بیشتر خودروهای الکتریکی با قیمت بین ۳۵,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ دلار، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مایل بُرد دارند، اما برای دستیابی به بُرد بیش از ۳۵۰ مایل، ممکن است نیاز به پرداخت هزینهای به مراتب بیشتر باشد.
چند دلیل وجود دارد که ممکن است به برد بیشتری از آنچه فکر میکنید نیاز داشته باشید. یکی از این دلایل، توصیه سازندگان خودروهای الکتریکی برای شارژ روزانه باتری تا ۸۰٪ یا ۹۰٪ (و جلوگیری از تخلیه آن زیر ۱۰٪) است تا عمر باتری افزایش یابد. این موضوع به این معناست که بُرد تخمینی EPA ممکن است تا ۳۰٪ برای استفاده روزانه کاهش یابد.
همچنین، شارژ روزانه تضمینی برای شرایط سختتر مثل هوای بسیار سرد نیست. بر اساس یک مطالعه از AAA، خودروهای الکتریکی در دماهای پایینتر بُرد خود را به میزان ۴۰٪ کاهش میدهند. برای مثال، اگر خودرویی با بُرد ۲۵۰ مایل به طور معمول داشته باشید، در دمای ۲۰ درجه فارنهایت ممکن است این بُرد به ۱۵۰ مایل کاهش یابد. همچنین، برخی گزارشها نشان میدهد که باتریهای EV در طول پنج سال ۵٪ تا ۱۰٪ از ظرفیت خود را از دست میدهند؛ بنابراین در بدترین حالت، خودرویی با بُرد ۲۵۰ مایل ممکن است بعد از پنج سال فقط ۱۲۵ مایل بُرد در هوای سرد داشته باشد.
بُرد مورد نیاز شما بستگی به میزان مسافت رانندگی، شرایط جوی، و دسترسی شما به شارژرهای خانگی و عمومی دارد. همچنین، نحوه رانندگی شما نیز تأثیرگذار است؛ خودروهای الکتریکی در سرعتهای بزرگراهی کمتر و در سرعتهای پایینتر بیشتر بهینه هستند. برای نمونه، خودروی Hyundai Ioniq 6 مدل ۲۰۲۴ با چرخهای ۱۸ اینچی و در نسخه دیفرانسیل عقب با بُرد بلند، در شهر ۱۵۳ mpg-e و بُرد ۳۹۰ مایل، در بزرگراه ۱۲۷ mpg-e و بُرد ۳۲۵ مایل، و در شرایط ترکیبی ۱۴۰ mpg-e با بُرد ۳۶۱ مایل دارد.
در شرایط مساعد ممکن است نیاز به بُرد بالایی نداشته باشید، اما در صورت محدودیتهای خاص، داشتن بُرد بالاتر میتواند کارآمد باشد.
تفاوتهای شارژ در خانه و جاده
در خرید خودروهای بنزینی، معمولاً نیازی به نگرانی در مورد سرعت پمپ بنزین و میزان بنزینی که خودروی شما میتواند بپذیرد ندارید. اما در خودروهای الکتریکی، چنین محدودیتهایی وجود دارند و میزان سرعت شارژ آنها میتواند تفاوت بزرگی در تجربهی استفاده از خودروی الکتریکی ایجاد کند. مدت زمان شارژ و میزان بُردی که به خودرو اضافه میشود، بستگی به عوامل مختلفی از جمله اندازه باتری، کارایی خودرو، شارژر داخلی و ظرفیت شارژر خارجی و مدار برق خانه دارد.
سه سطح شارژ که حدوداً سرعت شارژ خودروهای الکتریکی را تعیین میکنند شامل سطح ۱، سطح ۲ و شارژ سریع DC هستند. در خانه، اکثر پریزها ۱۲۰ ولت هستند که برای شارژ خودروهای الکتریکی با بُرد طولانی، کارایی کافی ندارند؛ زیرا تنها میتوانند ۳ تا ۵ مایل بُرد در هر ساعت شارژ اضافه کنند. در نتیجه، شارژ کامل یک خودروی الکتریکی با بُرد ۲۵۰ مایل، در بهترین حالت ممکن ۵۰ ساعت طول میکشد. البته شارژ از خالی تا پر بسیار نادر است و برای حفظ عمر باتری توصیه نمیشود. اگر بُرد روزانه شما کمتر از این مقدار باشد (مثلاً ۴۰ مایل)، شارژ کامل شبانه بین ۸ تا ۱۳ ساعت طول میکشد.
برای خودروهای الکتریکی امروزی، شارژ ۲۴۰ ولتی سطح ۲ در خانه پیشنهاد میشود که میتواند در هر ساعت ۵.۵ تا ۶۰ مایل بُرد اضافه کند. قدرت شارژ در سطح ۲ بین ۳ تا ۱۹.۲ کیلووات است؛ در حالی که مدارهای سطح ۱ حداکثر تا ۱.۸ کیلووات قدرت دارند.
بیشتر قدرت (به کیلووات) همیشه به این معنی نیست که یک خودرو سریعتر شارژ میشود؛ زیرا بعضی خودروها ظرفیت بیشتری برای پذیرش برق دارند. در کنار این موضوع، کارایی نیز مهم است؛ مدت زمان شارژ بسته به دما، میزان شارژ، استفاده از شبکه برق، عمر باتری و عوامل دیگر متفاوت است. ظرفیت باتری (به کیلووات ساعت) نیز اهمیت زیادی ندارد؛ زیرا این مشخصه مشابه اندازهی باک بنزین در خودروهای بنزینی است و باید با کارایی خودرو مقایسه شود.
بیشتر خودروهای الکتریکی شامل کابلی هستند که امکان شارژ سطح ۱ را فراهم میکند، و برخی نیز شارژرهای سیار سطح ۲ دارند (مانند تسلا، فورد موستانگ Mach-E و شورولت Equinox EV). این دستگاهها برای استفاده از مدارهای برق پایینتر (مانند پریزهای ماشین لباسشویی) مناسب هستند، اما به اندازهی واحدهای دیواری نصبشده کارایی ندارند. شارژرهای سیار عموماً به ۳۲ آمپر محدود میشوند و به خودرو حدود ۷ کیلووات برق میرسانند.
تفاوتهای نصب سختافزاری و شارژ DC
نصبهای سختافزاری گرانقیمت (که برای ۴۸-۸۰ آمپر نیاز است) در صورتی که شما روزانه مسافتهای بیشتری را طی کنید، ارزش هزینه را دارند؛ زیرا میتوانند سریعتر شارژ کنند به شرطی که خودرو قابلیت آن را داشته باشد. در سال ۲۰۲۲، ما شش شارژر خانگی در منطقه شیکاگو نصب کردیم که میانگین هزینه هر خانه حدود ۳,۸۰۰ دلار بود. یک نصب در سال ۲۰۲۴ در خانه یکی دیگر از ویرایشگران در این منطقه حدود ۲,۴۰۰ دلار هزینه داشت که میانگین هزینه ما را کمی به بالای ۳,۶۰۰ دلار کاهش میدهد.
شارژ DC سریعترین روش شارژ است، اما به دلیل هزینه و سطح قدرت مورد نیاز، در خانهها عملی نیست و فقط در ایستگاههای شارژ عمومی یا تجاری در دسترس است. اگرچه شارژ DC جذاب است، اما در صورتی که به عنوان یک مشوق محدود با خرید خودرو جدید در نظر گرفته نشود، هزینهبر خواهد بود و برای حفظ عمر باتری، استفاده مکرر از آن توصیه نمیشود. بهترین زمان برای استفاده از آن، سفرهای طولانی است که ایستگاهها معمولاً در طول بزرگراههای محبوب یا در مواقع اضطراری قرار دارند. سرعتهای شارژ DC نیز نسبت به سطح ۲ بسیار متغیر هستند، از ۲۴ تا ۳۵۰ کیلووات، هرچند حتی در بالاترین سطح نیز به سرعتی که میتوانید بنزین را در یک خودروی سنتی پر کنید، نزدیک نیست.
شارژرهای تسلا معمولاً سرعتهای ۷۲ کیلووات، ۱۵۰ کیلووات و ۲۵۰ کیلووات دارند و هر تسلای جدید میتواند در هر یک از آنها شارژ شود. تسلا دوشاخهی انحصاری NACS خود را برای استفاده تمام خودروسازان در دسترس قرار داد و تعداد زیادی از تولیدکنندگان اعلام کردهاند که EVهای آینده به دوشاخه NACS و دسترسی به شبکه Supercharger مجهز خواهند شد. در همین حال، EVهای موجود از آن خودروسازان به تدریج به این شبکه دسترسی پیدا میکنند و میتوانند از طریق یک آداپتور استفاده کنند. نحوهی دسترسی مالکان به آداپتور بسته به خودروساز و زمان خرید متفاوت است.
گزینههای شارژ سریع DC از شبکههایی مانند Electrify America و EV Go در دسترس هستند که شارژرهایی از ۲۴ تا ۳۵۰ کیلووات دارند. با این حال، نه همهی خودروها میتوانند از واحدهای با قدرت بالاتر بهرهمند شوند، و شارژرهای ۳۵۰ کیلووات بیشتر در کریدورهای بزرگراهی محبوب قرار دارند. EVهایی که میتوانند از شارژرهای ۳۵۰ کیلووات استفاده کنند شامل Audi RS E-Tron، GMC Hummer EV، Hyundai Ioniq 5 و Ioniq 6، Kia EV6 و EV9، Lucid Air، Porsche Taycan و Rivian R1S و R1T هستند، اما نه همهی EVها میتوانند به حداکثر ظرفیت شارژر برسند. به عنوان مثال، Lucid Air محدود به ۳۰۰ کیلووات، Kia EV6 و Hyundai Ioniq 5 حداکثر ۲۴۰ کیلووات و Rivianها در حال حاضر به “بیش از” ۲۰۰ کیلووات محدود هستند، با این حال برنامهریزیهایی برای ارائه ۳۰۰+ کیلووات در آینده وجود دارد. ادعا میشود که GMC Hummer EV در حال شارژ با سرعت نزدیک به ۳۵۰ کیلووات (۳۴۶ کیلووات) است.
در حال حاضر، شارژ سریع با ظرفیت ۱۵۰ کیلووات و بیشتر در EVهای موجود مانند Ford Mustang Mach-E و Volkswagen ID.4 یافت میشود. EVهای قدیمیتر، مانند Nissan Leaf، Chevrolet Bolt EV، Hyundai Kona Electric و Kia Niro EV به ندرت بیش از ۵۰-۹۰ کیلووات شارژ میشوند.
در تجربه ما، ادعاهای مربوط به اینکه میتوان از “این درصد به آن درصد در ۱۶ دقیقه” شارژ کرد، معمولاً به دلیل شرایط آب و هوایی، باتری یا دیگر عوامل به طور مداوم تکرارپذیر نیستند. در تستهای ما، Hyundai، Kia و Genesis EVهایی با قابلیت شارژ ۸۰۰ ولتی در هوای گرم توانستند باتریها را از ۱۸% تا ۸۰% در کمتر از ۱۸ دقیقه شارژ کنند و این مقدار به ۱۶۲ مایل بُرد اضافی برای Kia EV6 و ۱۵۲ مایل برای Hyundai Ioniq 5 منجر شد. شارژ Genesis Electrified G80 از ۱۶% تا ۸۰% ۲۰ دقیقه طول کشید و ۱۸۷ مایل بُرد اضافه کرد.
نحوهی رانندگی با خودروهای برقی (EVs)
یکی از هیجانانگیزترین تجربهها در رانندگی با EVها، احساس شتاب ناگهانی است که با فشار دادن پدال گاز به وجود میآید، که حتی در اکثر EVهای کمقدرت نیز قابل تجربه است. موتور الکتریکی حداکثر گشتاور خود را در سرعتهای پایین تولید میکند، بنابراین فشردن پدال گاز شتاب فوری را فراهم میکند. بر خلاف خودروهای سنتی با موتور احتراق داخلی، در EVها خبری از انتقال قدرت با دندههای مرحلهای نیست، بنابراین نیازی به انتظار برای کاهش دنده یا افزایش سرعت موتور به منظور دستیابی به قدرت بیشتر وجود ندارد.
موتورهای متعدد و AWD
در مقایسه با خودروهای سنتی که تنها میتوانند از یک موتور قویتر برای افزایش قدرت استفاده کنند، یک EV میتواند دارای دو یا چند موتور باشد. AWD سنتی بهطور مکانیکی چرخهای جلو و عقب را با یک شفت محرک متصل میکند، اما EVها این کار را با یک یا دو موتور در هر محور انجام میدهند. در واقع، وقتی یک EV AWD را انتخاب میکنید، شما در حال داشتن دو موتور هستید، بنابراین این نسخه تقریباً همیشه سریعتر از نسخه دوچرخحرکت خواهد بود. واقعاً هم سریع است: دو تا از پنج خودروی سریعتری که ما تاکنون آزمایش کردهایم، EVها بودهاند، که شامل Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S با زمان ۰-۶۰ مایل در ساعت ۲.۹ ثانیه و Hyundai Ioniq 5 N با زمان ۳.۲۹ ثانیه است.
نکته منفی این است که با اضافه شدن یک موتور اضافی (یا قویتر) معمولاً دامنه (Range) با استفاده از همان باتری کاهش مییابد.
قیمتگذاری خودروهای برقی
قیمت EVها از کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار تا بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار متغیر است و معمولاً گرانتر از خودروهای مشابه با سوخت بنزینی هستند. در سپتامبر ۲۰۲۴، میانگین قیمت لیست تمام EVهای جدید در Cars.com برابر با ۶۲,۲۹۰ دلار بود، در مقایسه با میانگین کلی خودروهای جدید که ۴۹,۱۵۴ دلار بود.
قابلیت ترمزگیری بازیافتی
با یک موتور اضافی، ترمزگیری بازیافتی بیشتری میتواند انرژی را بازیابی کند و ضربه را نرمتر کند. ترمزگیری بازیافتی، که انرژی را که در هنگام کاهش سرعت از دست میرود، بازیافت میکند، ویژگیای است که بسته به EV متفاوت است و یکی از خصوصیات رانندگی تمامبرقی است. این ویژگی معمولاً برای حداکثر کردن کارایی از طریق یک حالت رانندگی با یک پدال استفاده میشود که در آن پدال گاز برای تسریع و ترمز استفاده میشود — به محض اینکه از پدال گاز کم میکنید، خودرو ترمزگیری بازیافتی خود را فعال کرده و بدون نیاز به استفاده از پدال ترمز در رانندگی عادی، به شدت خودرو را آهسته میکند. (برای ترمزگیری سنگین یا اضطراری هنوز هم باید از پدال ترمز استفاده کنید.)
چیدمان RWD
ویژگی منحصر به فرد EVها، بازگشت به چیدمان استاندارد RWD است. بسیاری از EVها با RWD استاندارد و AWD اختیاری عرضه میشوند (مانند ID.4، Mustang Mach-E، Ioniq 5، EV6 و غیره)، در حالی که بیشتر خودروهای بازار و SUVهای سبک تا متوسط به چیدمان دیفرانسیل جلو (FWD) مجهز هستند. خودروهای FWD معمولاً در شرایط لغزنده رفتار پیشبینیپذیرتری دارند، هرچند که تجربه ما با EVهای دیفرانسیل عقب در شرایط زمستانی محدود است. EVها به دلیل باتریهای بزرگ خود، سنگینتر هستند و به تنهایی میتوانند بیش از هزار پوند وزن داشته باشند، بنابراین یک SUV برقی جمع و جور مانند Ioniq 5 با وزن ۴,۰۰۰ پوند در سبکترين حالت خود، تقریباً به همان اندازه یک SUV سهردیفی مانند Hyundai Palisade با حداقل وزن ۴,۱۷۱ پوند است. به دلیل این وزن اضافی، کشش میتواند بهتر از یک خودرو RWD با سوخت بنزینی سنتی باشد.
نحوه خرید خودرو برقی (EV)
خرید یک خودرو برقی (EV) به یک فرآیند نوآورانه تبدیل شده است که با سازندگان جدید مانند تسلا، ریویان، لوسید و پولستار همخوانی دارد. این برندها فرایند خرید مستقیم را ارائه میدهند، به این صورت که خریداران میتوانند مدل و ویژگیهای مورد نظر خود را انتخاب کرده، هزینه رزرو یا پیشپرداختی پرداخت کنند و منتظر بمانند تا خودرویشان ساخته شود. به گفته جننی نیومن، سردبیر Cars.com، خرید تسلا مدل Y بسیار آسان و حتی راحتتر از خرید آنلاین مواد غذایی بوده است. برای مصرفکنندگانی که به تأمین مالی نیاز دارند، این شرکتهای جدید معمولاً گزینههای تأمین مالی خود را نیز ارائه میدهند.
فرآیند خرید سنتی
با این حال، برای اکثر EVها، خریداران باید مانند خرید هر خودروی سوخت بنزینی، از فرآیند خرید سنتی پیروی کنند. عواملی را که قبلاً درباره دامنه و شارژ خانگی ذکر کردیم در نظر بگیرید و آنها را به مشاورههای موجود در دیگر راهنماهای خرید اضافه کنید تا بهزودی خودروی EV خود را به خانه ببرید.
آینده خودروهای برقی
خبر خوب برای خریداران علاقهمند به EVها این است که تنوع و تعداد گزینههای تمامبرقی همچنان در حال گسترش است، حتی در حالی که خودروسازان برنامههای الکتریکیسازی آینده خود را بازبینی یا کاهش میدهند. برای مثال، در سال ۲۰۲۴ تعداد بیشتری از پیکاپهای EV برای فروش موجود است. همچنین کلاس SUVهای سهردیفی که خانوادهها به آن علاقهمند هستند در حال رشد است. ما در Cars.com با خرید Kia EV9 خود به زودی به رقابت با رقبای آینده خواهیم پرداخت. آزمایش ما از Hyundai Ioniq 5 N 2025 نشان میدهد که EVها میتوانند در شرایط غیر از مسیر مستقیم نیز لذتبخش باشند.
خودروسازان همچنین به اهمیت زیرساختهای شارژ عمومی و دسترسی به شارژ خانگی بیشتر پی بردهاند. به تدریج بیشتر خودروسازان قابلیتهای شارژ NACS را به EVهای خود اضافه میکنند، که به شبکه سوپرشارژ تسلا — معتبرترین شبکه DC سریعشارژ عمومی — دسترسی میدهد. همچنین فورد اعلام کرده است که به خریداران و مستاجران EVهای خود تجهیزات شارژ خانگی سطح ۲ رایگان و نصب رایگان ارائه خواهد کرد.
با گزینههای بیشتر از هر زمان دیگری (و گزینههای جدید در راه)، خریداران EV آیندهی روشن و هیجانانگیزی در پیش دارند، حتی اگر مسیر پیش رو کاملاً هموار نباشد.
منبع
What to Know Before Purchasing an Electric Vehicle: A Buying Guide